Sunday, December 21, 2008

SYIAH THE RETURN!!!

Bersempena menyambut Aidil Adha atau lebih tepat disebut Eidul Adha banyaklah rancangan televisyen yang disiar khas bersempena perayaan agung Islam ini. Antara saluran televisyen yang menarik perhatian saya adalah Oasis, sebuah saluran Astro yang dikhaskan memuatkan rancangan-rancangn berunsur keagamaan.

Namun, amat menyedihkan sekali apabila filem yang menjadi pilihan adalah filem-filem Syiah Imamiah Iran. Filem-filem yang memaparkan akidah dan kepercayaan khurafat Syiah.

Sunnguh hairan, dalam kelantangan pihak berkuasa agama negara kita seperti JAKIM dan MAJLIS FATWA KEBANGSAAN menyeru supaya dibanteras ajaran sesat pihak media pula sibuk mempromosi ajaran-ajaran sesat kepada umat Islam negara ini. Sunnguh hairan dan memalukan…

Antara filem yang sempat saya tonton adalah berjudul 25:00 HOURS yang memaparkan bagaimana seorang tentera revolusi Iran yang telah mati tetapi TIDAK sedar dia telah mati. Rohnya kembali melihat keadaan keluarganya dan membantu anaknya yang dalam masalah. Turut serta adalah roh ibunya yang menjadi pembimbingnya.

Wah! Takjub betul saya, ingatkan cerita Kristian atau Hindu rupa-rupanya cerita yang dihasilkan sebuah negara yang mendakwa dirinya ISLAM. Tetapi bila diingatkan mereka itu berfahaman SYIAH maka hilanglah segala kekaguman, beralih pula kepada kehairanan kepada pihak penerbit, apakah mereka begitu jahil dan jika jahil sangat kenapa tidak merujuk dahulu kepada pihak berwajib sebelum menayangkan cerita-cerita KHURAFAT seperti ini??!!

Apakah ada dalam akidah Ahli Sunnah wal Jamaah yang menjadi pegangan Umat Islam di negara ini seorang yang mati tetapi dia tidak sedar bahawa dia telah mati?!! Apakah menjadi akidah kita seorang yang mati tidak menerima azab atau nikmat kubur, tiada pula soal Munkar dan Nakir sehingga ruh boleh kembali ke alam dunia ini?!!

Cukuplah filem ini ditolak dengan firman Allah s.w.t dalam surah al-Mukminun ayat ke-99 dan 100 yang maksudnya :

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah dia: Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia). Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Dalam ayat di atas dengan jelas Allah s.w.t menyatakan ruh tidak dapat kembali kerana mereka berada di alam BARZAKH yakni PENGHALANG YANG MENGHALANG MEREKA KEMBALI KE DUNIA [rujuk Tafsir Jalalain].

Mungkin ada yang berkata, ayat ini menceritakan golongan kafir, maka bagaimana golongan mukmin? Jawapannya mudah : Tentulah mereka yang meminta untuk kembali ke dunia ini golongan kafir atau ahli maksiat untuk mereka lari daripada azab kubur dan kononnya supaya mereka boleh menebus kesalahan mereka. Adapun golongan mukmin mereka berada dalam nikmat di sisi Allah s.w.t dan tiada lagi hajat untuk mereka kembali. Nah, jika golongan kafir dan ahli maksiat yang meminta pun tidak dapat kembali apatah lagi orang mukmin yang langsung tidak teringin untuk kembali ke dunia ini.

Saya katakan, jika adalah ruh yang boleh kembali membetulkan masalah rumah tangganya tentulah ruh Nabi kita Muhammad s.a.w lebih utama kembali membetulkan keadaan umat baginda hari ini. Sedangkan Nabi lagi Rasul, kekasih Allah sendiri tidak lagi mampu kembali ke dunia, apalah sangat ruh manusia biasa ini.Telah sabit dalam hadis al-Bukhari dan Muslim bahawa Umar bin al-Khattab r.a seorang sahabat yang sangat hampir dengan Rasulullah s.a.w menyatakan :

“Tiga perkara aku suka jika Rasulullah tidak meninggalkan kita sehingga baginda mengikat perjanjian (menerangkannya)…(pusaka) datuk, al-Kalalah (satu masalah dalam ilmu pusaka), dan beberapa bab dalam masalah riba”

Sunnguh pun demikian Rasulullah s.a.w tidak datang kepada Umar r.a secara sedar mahupun dalam mimpi menerangkan tiga perkara ini. Jika boleh ruh manusia yang telah mati kembali ke dunia maka ruh baginda Nabi s.a.w adalah yang paling layak.

Namun, akidah Islam menetapkan kemustahilan perkara ini berlaku dan sesiapa yang mempercayai pulangnya ruh akidahnya adalah khurafat dan sesat. Maka, apakah patut kita membiarkan media tempatan negara ini menghina akidah Ahli Sunnah yang menjadi pegangan umat Islam Malaysia? adakah kita rela media kita menyebarkan perkara khurafat dan ajaran sesat dalam masyarakat kita?

Oleh itu, saya berharap kepada pihak berkuasa supaya bertindak sebelum terlambat. Wallahua’lam.

sumber: http://mashoori.wordpress.com

0 Comments: